Dharma Talk for Sun-rise Service

St. Nichren studied the entirety of Buddhism over a period of twelve years in Kyoto, Nara and Hiei-zan. And he understood that Buddhism and the true intentions of Shakyamuni Buddha are in the Lotus Sutra, and he resolved to spread the Lotus Sutra to the people of Japan.

Before announcing the results of his studies in the town of his birth, St. Nichiren trained himself for 100 days at Ise.   He did this to make his pledge to the protective deity of Japan, Amaterasu Omikami of Ise, that he will spread the Lotus Sutra throughout Japan.

He later traveled from the Grand Shrine of Ise to Seicho-zan in his hometown in Chiba. On that mountain, after training himself in a temple in the Lotus Sutra for 7 days, on the morning of April 28, 1253, from the hill of Asahigamori on Seicho-zan, he faced the sun rising in the east, and chanted the Odaimoku, Namu Myoho Renge Kyo, for the first time. This is the start of the Nichiren-Shu.

Why did St. Nichiren face the morning sun, the sun, and chant the Odaimoku? That is because the sun is indeed Amaterasu Omikami that protects Japan. St. Nichiren chanted the Odaimoku for the first time to the Sun God, Amaterasu Omikami.

Amaterasu Omikami is the God of the Sun. In Hawaii, the God of the Sun is called Kane. St. Nichiren understood that the sun is truly the source of our life. If there was no sun, human beings could not live. We can live because there is the warmth and the blessings of the great light of the sun. Moreover, the source of life is certainly Amatersu Omikami. St. Nichiren chanted the Odaimoku to the root of our life, and declared the start of the Nichiren-Shu.

To face the sun and hold our hands in prayer—this way is truly the way that we must follow. It is to worship the sun. To daily face the sun and offer our gratitude for its blessings, and to face the sun and chant the Odaimoku is a practice that will guide our life to happiness, good health and longevity. That is because to do so is indeed the way to live as a human being.                                                                       Translated by Mr. Dean Makinodan

 

旭日礼拝法話

日蓮聖人は、12年間、京都、奈良、比叡山での仏教の全てを学びました。

そして、仏教、釈迦牟尼仏の真意は、法華経にあると理解して、法華経を日本の人々に弘める決意をします。

自分の勉強の成果を故郷で発表する前に、日蓮聖人は、100日間伊勢で修行します。それは日本の守護神である、伊勢のあまてらすおおみかみに、日本全体に法華経を弘めることの誓いを立てるためでした。

その後、日蓮聖人は、伊勢神宮から故郷の千葉の清澄山に戻ります。千葉の清澄山では、7日間修行した後、1253年4月28日の朝、清澄山の旭が森の丘から、東より登る旭日に向かって、初めて南無妙法蓮華経の題目を唱えました。これが日蓮宗の始まりです。

なぜ日蓮聖人は、旭日、太陽に向かってお題目を唱えたのでしょうか。

太陽こそ、日本を守護するあまてらすおおみかみだからです。太陽はあまてらすおおみかみの御表現です。

日蓮聖人は、太陽の神である、あまてらすおおみかみに初めてお題目を唱えられたのです。

あまてらすおおみかみは、太陽の神であります。またハワイでは、カーネと呼びます。

日蓮聖人は、太陽こそ、私たちの命の源であることを理解していました。太陽がなければ、人間は生きていけません。太陽の、暖かさや、大光明の恵みがあって、私たちは生きることが出来ます。そして命の源こそあまてらすおおみかみであります。日蓮聖人は、私たちの命の根源にお題目を唱え、日蓮宗の初りを宣言したのです。

太陽に向かって手をあわせること。この道こそ、私たちがやらなくてはならない道。太陽崇拝なのです。

日々、太陽に向かって、その恵みに感謝すること。そして太陽に向かってお題目を唱えることが、私たちの人生を幸せに健康に長命に導いてくれます。これこそ、人間として生きる道だからです。