Sentient Being Are Innumerable, I Vow to Save Them All By Rev. Teinyo Kunugi

At Jorinji temple a SEGAKI memorial service is being held each month. The names of the spirits that one wishes to memorialize are written on a toba and memorialized.

This March 11 is the eighth year since the Great Eastern Japan Earthquake. More than twenty thousand people had lost their precious lives. At the March service of Jorinji, a toba was made for the spirits and the trueheartedness of the memorial service was offered to them. Rev. Kunugi’s son, Rev. Teigyo Kunugi, had the followers of Mt. Shichimen write paper toba for those who died in the earthquake. As many as thirty-thousand tobas were written. These paper tobas were memorialized for one year, they were burned, the ash was burned and a large wooden toba was erected as a memorial tower. I believe that the many people, who perished in the earthquake, must be extremely grateful for this.

Sentient Beings Are Innumerable, I Vow to Save Them All

At the end of a service or practice the Four Great Vows are always recited. This is a vow of a follower of Buddhism and all sects of Buddhism recite this and make this vow. The first of these infinitely great vows is “sentient beings are innumerable, I vow to save them all.” Among the four vows, this first vow is the practice of benefiting others and the training to work for the sake of another.

The sentient beings are not only people. They are all living beings. This is not those who are alive on earth. Those who are deceased have lost their physical body but their soul is alive. Since both the living and the dead are sentient beings, those who have died in natural disasters, wars, terroristic attacks and so on are also sentient beings. This extraordinarily great vow of saving countless and infinite sentient beings is the first vow that we Buddhists are assigned. What does “save” mean? To “save” means to have them become the Buddha.

Since the realm of the Buddha is a happy realm of rejoicing, to have people become happy is to save them.

The people that died in the Great Eastern Japan Earthquake, whom the SEGAKI memorial service was held, must surely be accepting our memorial service with feelings of joy. This is truly the practice of the great vow “sentient beings are innumerable, I vow to save them all.” Since this is also our joy, we have also accumulated great merit.

The Buddha Causes the Minds of the Sentient Beings to Rejoice

When the famous Zen Master Mumon Yamada Roshi was lecturing, a young man asked: “Roshi, while you often speak about the real self, what kind of self is the real self?” The Zen Master answered: “Try to work with your whole heart for the sake of another. Then if you feel a sense of satisfaction from the bottom of your heart for having done so, that satisfaction is your real self.”

I was moved by this reply of the Zen Master. I felt that what he said is indeed true. I was impressed by how he explained the difficult concept of the real self in simple and easy to understand words. If we are of service to people and society with heart and soul, the person we have served will say thank you and worship us. I felt that the person who is worshiped is truly the real self.

In the Expedient chapter of the Lotus Sutra, it is taught that the Buddha causes the minds of the sentient beings to rejoice. To become one with the Buddha is the real self and that is save the sentient beings.

 

By Rev. Teinyo Kunugi

Translated by Mr. Dean Makinodan

 

衆生無辺誓願度 人のために尽くす

功刀貞如上人

 

定林寺では、月例施餓鬼供養をしています。自分が供養したい霊位を塔婆に書いて供養させて頂いています。

この3月11日は、東日本大震災が発生して8年になりました。2万人を超える人々が尊い命をなくされました。

3月の定林寺のサービスでは、その諸霊に水向供養の塔婆を立てて、供養の真心を捧げさせて頂きました。

定林寺のご住職功刀上人は、七面山の信者さん達に、震災で亡くなった人たちのための紙塔婆を書いてもらうようお願いしました。それが3万枚も集まりました。そしてその塔婆紙を1年間供養して、燃やして、その灰を埋めて大きな木の塔婆を立てて供養塔にしました。

私は、震災で亡くなった大勢の人たちがどんなにか感謝していることだろうと思います。

 

衆生無辺誓願度

 

法要や修行の最後には、必ず四句誓願を唱えます。

これは仏教徒としての誓願で、仏教ならどんな宗派でもこれを唱えて誓願します。

四つの限りなく大きな誓願の第一の誓願がこの衆生無辺誓願度—衆生は無辺なれど誓って済度しようと願う。という誓願です。四つの誓願の内、この第一の誓願は利他行で、人のために尽くす修行です。

衆生は人だけではありません。生きとし生けるもの全てです。それに生者だけではありません。死者達も肉体はなくなっても魂は生きています。生者も死者も全て衆生ですから、天災地変や戦争やテロ等で亡くなった人々も全て衆生です。

こういう無辺の数限りない衆生を済度しようという、とんでもない大きな誓願が、先ず第一の誓願として私達仏教徒に課せられています。

済度する。救うということはどういうことでしょうか。

それは仏になってもらうことです。

仏の境涯は悦んでいる幸せな境涯ですから悦んでもらうことが済度することです。

塔婆を立ててお施餓鬼供養をしてもらった東日本大震災で亡くなった方々は、私達の供養をさぞかし悦んで受け取ってくれています。これこそ、衆生無辺誓願度の大きな誓いを実行したことになります。これは私達の悦びでもありますから、私達も大きな功徳を積んだことになります。

 

如来(仏)は衆生の心を悦ばしむ

 

有名な禅の老師である、山田無文老師があるところで講演された時、一人の青年が質問しました。

「老師は、ほんとうの自分とよく言われますが、ほんとうの自分とはどういう自分でしょうか。」と尋ねました。

それに対して老師は、「一生懸命人のために尽くしてごらんなさい。それで心から良かったと思える自分がいたら、それがほんとうの自分ですよ。」

とお答えになったということです。

私はこの老師の答えに感激して、まさにそうだと思いました。本当の自分という難しいことを、やさしい言葉で解り易く説かれていることに感心しました。

誠心誠意、世のため人のためになれば、相手の人はありがとうと言って、あなたを拝んでくれます。拝まれる自分こそ本当の自分なんだと思いました。

法華経方便品に、如来は衆生の心を悦ばしむとあります。仏と一つになることが本当の自分で、衆生を済度していくことになるのです。